Follower saye ! Anda bile lagi ??

Mari Main Masak-Masak

Entah mimpi ape aku arini tetibe je rase cm nak try masak .. Try masak sorg2 kat dapur . Selalunye asal nak try memasak je mst mama de tolong sket2 .. Tolong buat tu , tolong buat ni .. Tapi kali ni , I'm on my own ok !! walllawehhh mmg bersilat la bile aku sorg2 je kat dapur .. Kelam kabut tak hengat dunia . Padahallllllll masak simple je pun .. Cube teke cube teka aku masak ape ????? Teeettt lambat ah ! Masa telah pun tamat !!! Jwpnnye ... Treng teng teng teng teng .................. SAMBAL TELUR je pun !!! HAHAHA :)

Oklah , aku nak share resipi ni ngan korang . Even it looks like just a simple ones , tapi ade aku kesah ? Belog aku , suke ati aku la ..

Bahan-bahan yg diperlukan :

4 biji telur ( aku prefer telur rebus yg dpt tym pg kenduri kawen )
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
5 sudu besar cili boh
Segenggam ikan bilis
1 bawang besar
Sedikit belacan
Sedikit kiub pati ayam
Air asam jawa sikit
Garam secukup rasa

Cara - caranya mudah saje :

1) Goreng telur dulu dan put aside telur tu .. ( oh abaikan rupe bentuk dan warna telur selepas digoreng )


2) Tumbuk bawang merah , bawang putih hingga lumat . Masukkan ikan bilis & belacan yg sikit tuh & sambunglah menumbuk .

3) Panaskan minyak & tumis bahan2 yang telah ditumbuk td hingga naik bau . Masukkan cili boh & air asam jawa & sambunglah menumis hingga pecah minyak .


4) Masukkan bawang besar , kiub pati ayam dan garam secukup rase = TUMIS LAGI ..

5) Tambahkan air sikit kalau nak la .

6) Last but not least , masukkan telur yang telah digoreng tadi . Gaul hingga sebati .

DANNNNNNNNN SEDIA UTK DIMAKAN ....





Aku : Abah , sorry eh . Rase die cm a bit pedas kan .. kakngah tak pandai nak agak cili die byk mane ..
Abah : Ok jee .. ( muke senyum2 )
Aku : Ma , ok tak ???
Mama : Ok , rase semua ade .. tp nnt kurgkan sikit pedas ..


YES ! Lulus Ujian 1 . Ujian pe dow ? Ujian pra-perkahwinan laa . Hahaha . Nak kawen mst la kene tawu masak kan .... Semangat nak masak utk resipi seterusnye . Ape eh ? Haaa kite tunggu dan lihatttttttt .....


notakaki : baru aku tawu , once kite da tawu masak smthing , bley jd addict oh . hehe =D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...