Follower saye ! Anda bile lagi ??

[Resipi] Megi Goreng Mamak


Assalamualaikum :)
Hai korang sume ! Sape suke mkn megi goreng sile angkat tgn mcm saye (ala2 Usop Wilcha) .. hehe :D . Ckp psl megi goreng nih , selalunye yg sedap for sure megi goreng mamak kn ? Dan ofkoslah mamak lah yg msk kn ? Cube korg try rase megi goreng mamak yg dimsk oleh org melayu kite , konpim LAEN ! hehehe haaa apekah rasienye ?? *pk positif*

Ok so arini aku nk share ngan korg resipi Megi Goreng Mamak . Senang jek ! Better msk sndri dr gi beli kat mapley . Rasenye pon nk dkt2 same . Dpt save bajet . hehe :D

Bahan-bahannye ( stok sorg makan ) :-
2 ulas bwg putih ( dititik hancur )
1 biji bwg merah ( dititik hancur )
1 sudu besar cili boh
1 biji telur
1/2 biji tomato ( potong ikut suka )
1/2 biji tauhu goreng dihiris nipis
Sayur kobis ( kalau mkn sayur la)
Kicap sikit
Gula & Garam (Secukup rase)
yg paling penting sekali opkos la 1 bgks megi kari & 1/2 je perencah megi kari .

Cara-caranye :-
1. Rebus megi dulu & bile dah kembang , toskan airnye - letak kat tepi sat .
2. Tumiskan bwg putih & merah sekali ngan cili boh .
3. Bila bau dah naik , masukkan tomato & tauhu goreng & juge kobis (klu ade) .
4. Bila da kering , masukkan telur kemudian hancur2kan . Agak2 telur tu dah hancur , masukkan perencah kari dan ratekan sehingga sebati .
5. Bile semua dah sebati bersama , masukkan megi yg telah direbus td kemudian letak sedikit kicap , gula dan garam secukup rase ye .
6. Gaul rata dan SIAP !

SELAMAT MENCUBE !! x.o.x.o



7 comments:

::amoimaniac:: said...

aku rase rahsia dia teh boh la weeeeh. nnt kat hostel masak en tok aku beb! lapaaa la plak tgok kau punye ni weh ! :)

Fatihah Munini فتيحة said...

kakak tqa dah pndai memasak . hehehe :)..nak rase masakan kakak tqa laaa... :D

Munirah said...

wahh..bila tgk resipi ni, sy rs maggie goreng mamak sy tahap yg pemalas. awk pnyer cmpur macam2..rajin

Tqa Zack :) said...

amoi : hahah teh boh ?? kt hostel mane ley msk wehh ! kang kak dila saman aku kanggg . hahaha :D

kakak net : hahah megi goreng je pon ... bukannye msk lomak cili api ke ape ke ... sy masih lg dlm proses belajar ni kakak net ...

RevVING NOTES said...

klu megi mamak,

sy order megi double + telur mata.

PerggghhhH!

Anonymous said...

jap2 kalo titik hancur 2 ape benda blend ke potong kecik2 ke?

Tqa Zack :) said...

titik hancur tu mcm potong kecik2 jek . if tgk org msk kat kedai , diorg ketuk je bawang tu ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...